Lessen Archeologie

De AWN heeft een praktische lessenreeks over archeologie ontwikkeld. Deze lessenreeks is bedoeld voor groep 5 t/m 11 van het Basisonderwijs en de brugklas van het Voortgezet Onderwijs. Met deze lessenreeks hoopt de AWN een bruikbaar lesproduct te hebben gemaakt om in de klas kennis te maken met archeologie.

De lessen zijn niet gekoppeld aan tijdvakken, omdat de opgravingen en vondsten afhankelijk zijn van het materiaal dat via de regionale AWN-afdeling beschikbaar is, Dit kan dus variëren van de prehistorie tot de nieuwe tijd.

Een korte samenvatting van de lessen:

Handleiding docenten [downloaden]

1. Kennismaking met de archeologie [downloaden]
In deze les maken de leerlingen kennis met archeologie aan de hand een bezoek aan een opgraving in de buurt of door het bekijken van een spannende film over archeologie.

2. Scherventafel [downloaden]
Deze les laat de leerlingen zien wat er allemaal in de grond wordt gevonden.

3. Vondst restaureren [downloaden]
De leerlingen gaan zelfstandig een vondst restaureren door van de losse scherven een geheel te maken.

4. Een vondst beschrijven [downloaden]
Hier doen de leerlingen zelf archeologisch onderzoek en leren een belangrijk instrument kennen; de vondstenkaart.

5. Archeologisch spreekuur [downloaden]
In deze les bespreken leerlingen zelf gevonden vondsten in het format van het tv-programma tussen kunst en kitsch.

6. Veldverkenning [downloaden]
In deze les gaan de leerlingen aan de slag in de praktijk. Ze gaan op zoek naar vondsten op een akker in de buurt van de school.

7. Vondsten zoeken [downloaden]
In deze les wordt een echte opgraving nagebootst. De kinderen voeren alle taken uit die een echte archeoloog doet.
Doelgroep: groep 5 en 6

8. Quiz [downloaden]
De leerlingen testen hun kennis over archeologie.

9. eten van vroeger [downloaden]
Koken en eten leren de leerlingen door deze les op een heel andere manier door gerechten
uit het verleden te koken. Als voorbereiding of afzonderlijke opdracht zijn er een aantal vragen over eten vroeger en nu.

10. Schrift van lang geleden [downloaden]
Ook al in de prehistorie konden mensen schrijven. Maar ze kenden nog geen letters. Hoe hoe schrift van vroeger er uit zag, leren en ervaren de leerlingen in deze les.

11. Magie van Archeologie [downloaden] - [bijlage downloden]
De lespakketten zijn opgebouwd uit verschillende lessen. Sommige van deze lessen zijn goed te combineren met lesonderwerpen zoals geschiedenis en kunstgeschiedenis.
  1. Archeologie op de muur [les downloaden] - [bijlage les downloaden]
  2. Archeologie in de grond [les downloaden- [bijlage les downloaden]
  3. Archeologie in een (voetbal)stadion [les downloaden] - [bijlage les downloaden]
  4. Archeologie in een kistje [les downloaden] - [bijlage les downloaden]