MAATSCHAPPELIJKE STAGE BIJ AVKP:
ZELF EEN POTJE RESTAUREREN

Yasiera is een 15-jarige leerling uit 3 havo van het Christiaan Huygenscollege aan de Broodberglaan in Eindhoven. Ze volgt AVKP in het Archeologisch Centrum in Eindhoven haar maatschappelijke stage (MaS), een verplicht onderdeel van haar leerjaar. Hoe is ze hier terecht gekomen?
 
Op school heb ik vacatures bekeken om een maatschappelijke stage uit te zoeken. Maar dat zat niet veel leuks bij. Ik wilde wat anders doen dan in een bejaardenhuis koffie inschenken. Deze stage zat daar niet tussen. Mijn moeder kent Winnie, en zij vertelde dat je bij AVKP ook een MaS kunt volgen. Het was apart, anders dan de andere stages.
 
In het archeologisch Centrum van Eindhoven kreeg ik eerst een rondleiding van Theo van der Vleuten en Devon de Jong. We hebben besproken wat ik zou kunnen doen en daar is een plan van aanpak van gemaakt. Maar uiteindelijk is de stage anders verlopen. Ik mocht namelijk zelf een potje restaureren, echt iets doen.
 
Wat heb je over het potje ontdekt? Het potje is in 1998 gevonden en dateert uit de 15e -16e eeuw. Het potje is een eetkom. Het heeft niet boven het vuur gehangen, want het is niet zwart geblakerd.
 
Heb je nog vergelijkbare potjes gevonden? Nee, het potje stond niet in de vitrines en ook niet in de boeken in de bibliotheek.
 
Yasiera heeft inmiddels dankzij Maria veel kennis opgedaan over het restauratieproces. Ze vertelt er enthousiast over: Ik ben eerst begonnen met het plakken van de scherven, die ik daarna heb gelijmd. Er bleven nog wat gaten over. Voor het restaureren heb ik het potje met zand gevuld en daarna omgekeerd, zodat het op zijn kop staat. De gaten moesten verder worden gevuld met zand, en stevig aangedrukt. Van poeder en water heb ik  een soort klei gemaakt tot het de goede kleur en de juiste dikte had. De klei moet waterig zijn. Om  mooi aan te sluiten bij het bestaande potje heb ik de de gaten laagje voor laagje opgevuld.
 
Als de laag klei te dik werd, vijlde ze er weer een laagje af. Ook aan de binnenkant heeft ze de gaten opgevuld. Eerst moest natuurlijk het zand er weer uit. En daarna weer laagje voor laagje de gaten dichten en weer bijvijlen of schuren met schuurpapier. Ze kent inmiddels de fijne kneepjes van het vak, als de klei wat nat is wordt het zacht en is het makkelijker om te bewerken. Yasiera is al een eind gevorderd met het restaureren, ze is nu de binnenkant aan het afwerken.
 
Wat vind je het allerleukste? Dat ik zelf iets mocht doen.
 
Wat vind je een beetje raar? Dat mensen van de vereniging met elkaar op vakantie gaan naar Engeland (Archeoreis in maart, red.)
 
Zou je het andere leerlingen aanraden om hier hun MAS te doorlopen? Nee, ze vinden het waar-schijnlijk niet echt interessant. Maar als ze het leuk vinden wel. 
 
   

 

 
 
 
Deel deze pagina
Twitter Facebook LinkedIn E-mail

Onze Social Media

facebook twitter
MaS -> Stage Verslag Yasiera

Archeologie als passie op school
© 2017 Archeologie op School - Realisatie: BMT Media