Reusel opgravingen, juni 2011

Verslag: Theo van der Vleuten Reusel opgravingen, juni 2011.
Opgraving Reusel, verlengde van de Kruisstraat.
 
Schoolkinderen van de gehele gemeente Reusel en Bladel uitgenodigd om op de opgraving te komen kijken, met een rondleiding op het terrein.
Uiteindelijk heeft de Basisschool De Leilinde uit Reusel positief gereageerd.
Groep 7 en 8 hebben de opgraving bezocht.
In groepen van 15 tot 20 kinderen zijn zij met de fiets gekomen, onder begeleiding van hun leraar.
Wat heb ik gedaan:

  • Eerst welkom geheten en iets verteld over de Romeinen.
  • Hiervoor heb ik als demonstratiemateriaal een maquette van de AVKP en enkele (kook)potten meegenomen.
    (Was een beetje provisorisch, maar was goed.)
  • Rondom het terrein had ik diverse foto’s geplaatst met onderwerpen waarover ik zou kunnen spreken, zoals de gezinsopbouw van de Romeinse boeren, een foto van spelt en emmertarwe, een Romeinse Waterput uit die tijd, foto’s van diverse vondsten, e.a.
  • Ter plaatse hebben we het geschaafde bodemprofiel doorgesproken, om te laten zien waarom we de sporen diep in de grond vonden en te kunnen laten zien dat er een laag grond uit de potstal op de oorspronkelijke grond is aangebracht.
  • Daarna hebben we een opgravingput rondgelopen, waarbij ik diverse dingen heb aangewezen, zoals de plattegrond van een huis. Dit was gemarkeerd met stokjes (verfspatels) die aan de top rood waren geverfd.
  • Daarna hebben we de kinderen aan het werk gezet om hun vondst te doen.
  • Op een afgewerkt stuk van de put heb ik diverse dingen begraven die door de kinderen door middel van troffelen en  door met de schop te schaven gevonden zouden kunnen worden. Twee andere groepjes gingen met de metaaldetector de stort af om daar nog iets te vinden.
  • Alle geprepareerde vondsten zijn daadwerkelijk gevonden.


Wat ik miste is de klassikale les vooraf. Dit zou de rondleiding nog meer diepte hebben gegeven.
De duur van de excursie was door school beperkt tot 20 minuten, wat uitliep tot 25 minuten en 5 minuten wisseltijd. Deze tijd was zeer krap, had eigenlijk zonder problemen 30 minuten daadwerkelijke rondleiding mogen zijn.
 
In overleg met de AVKP geen archeologische scherven gebruikt, in verband met een mogelijke archeologische vervuiling van de site. Ik heb als ‘vindmateriaal’ een paar zakken met knikkers, een paar populaire poppetjes en enkele grotere ballen gekocht. De knikkers en de poppetjes zijn in de geprepareerde gaten gestopt en de grotere ballen zijn met aluminiumpapier omwikkeld in de stort verstopt. 
 
We hadden het weer mee, het was droog en warm. Als het miezerig of zelf regenachtig geweest zou zijn had ik daadwerkelijk een probleem gehad. De maquette vooral zou vocht niet fijn hebben gevonden, maar ook voor de potten zou dit een mindere omstandigheid zijn geweest. De aanwezige schaftkeet had dan ook geen soulaas geboden.
 
Een van de kinderen vond in het veld nog een stukje Terra Sigillata. Hij heeft dit toch in moeten leveren bij de archeoloog.
Zowel de schooldirectie als de archeoloog vonden het zeer geslaagd.
 
Theo van der Vleuten
 

 
Filmpje

 
 


Deel deze pagina
Twitter Facebook LinkedIn E-mail

Onze Social Media

facebook twitter
Educatie -> Reusel

Archeologie als passie op school
© 2017 Archeologie op School - Realisatie: BMT Media